Tässähän uutinen onkinDorian kirjoitti:Jos en väärin muista, oli kysemys aseteltu tyyliin "Tulisiko Suomen ottaa huomioon Venäjän näkökanta ulkopoliittisissa linjoissa?", mikä on mielestäni ihan validi kysymys. Meillä on 1000km yhteistä rajaa ja EU:n jälkeen Venäjä on by far ylivoimaisesti tärkein talouskumppani. That being said, mun mielestä 47% vastaajista on aika hyvin kartalla. Parempi tääkin kun 95% Talvisodan hengessä äänestämässä, että vaikka homohurrien kanssa paskaa bisnestä ennen kun ryssän kanssa hyvää bisnestä.
No itse ole vähän eri mieltä, kun kyllä se aika iso osa itsenäisyyttä on itse päättää ulkopolitiikasta eikä kysellä naapurilta, että eihän teille tuu nyt paha mieli me näin tehdään. Melkoista suomettumisen kaikujahan tuo on, kun pitää naapurilta kysyä mielipiteitä että mitäs me pikku vasallit saadaan tehdä.
Eikä se bisnestä mihinkään kaada, vaikka Suomi Natoon liittyykin (ja pitäisi ehdottomasti liittyä). Hyvinhän tuo kauppa Baltian mailla ja Puolalla ennen Ukrainan sotaa ja pakotteita kulki, vaikka kuuluivatkin Natoon. Alussa tulisi varmasti ärähtelyä, mutta sen jälkeen olisi naapurissa vähän pakko hyväksyä tapahtunut - ja mieluusti myöntää, että syy löytyy peilistä. Ihan syystähän entisen itäblokin maat ovat pyrkineet nopeasti Natoon.
No millä tavalla pitäisi huomioida? Voimmeko osallistua Naton harjoituksiin, jota Venäjä pitää suurena turvallisuusuhkana itselleen? Venäjää on myös kovasti ärsyttänyt lasten huostaanotot, pitäisikö siinä luoda Venäjän pyynnöstä erillinen oikeusistuin venäläisille perheille vai muuten ottaa Venäjän tahto huomioon Suomen linjauksissa? Onhan Venäjä meille niin tärkeä kauppakumppani.Eli totta h****tissä Suomen tulee huomioida Venäjä ulkopoliittisissa linjauksissaan. Paskalehdistö tietysti vääntää tästä jonkun SHOKKIWAU-"uutisen".
Suomen Sotilaan mielipide tutkimuksesta edustaa lähinnä omia näkökantojani.