Mitä ihmettä tuon 15 minuuttia kestäneen alkuottelun tulisi antaa anteeksi, jos lopputulos on kasa maailman höyryävintä paskaa?C2W kirjoitti:Kröhöm... Tämä teksti on malliesmerkki siitä, mitä tapahtuu, kun matsin lopetus kusee niin tehokkaasti että 24 minuutin ottelun ensimmäisestä 20 minuutista jää mieleen vain yksi spotti ja loppu on raivareita.
Et oikeasti ole sitä mieltä etteikö ottelu pitkitettyä loppua lukuunottamatta olisi lunastanut odotuksiasi? Okei, jos olet sitä mieltä niin mikäs siinä, mutta itse en vaan muista koska olisin viimeksi nähnyt yhtä viihdyttävän brawlin. En ainakaan tänä vuonna.
Mietipä nyt.
Teet kotona pitsaa (vrt. Triple H ja Punk aloittavat brawlaamisen). Panet pitsan päälle aineksia, joita rakastat eniten (vrt. Triple H ja Punk vetäisevät erilaisia spotteja). Pitsan herkullinen tuoksu kasvattaa ruokahaluasi (vrt. innostut ottelusta ja tahdot nähdä hyvän lopetuksen hyvälle matsille). Sitten joku idiootti ilmestyy paikalle ja kaataa pitsan päälle pullollisen salaatinkastiketta (vrt. Mizin ja Truthin tulo paikalle) ja kämmenellisen porkkanaraastetta (vrt. Laurinaitiksen tulo) sekä vielä virtsaa pitsan päälle (vrt. Nashin tulo).
Silloin on pilalla koko pitsa. Eikä nälkäistä kokkia lohduta siinä vaiheessa tippaakaan se, että pitsassa oli jossain vaiheessa potentiaalia herkulliseksi ateriaksi.
Eikä matsin meno nyt muutenkaan mitään erityisen mainiota ollut. Ideaalisena vertailukohteena voi käyttää WrestleManian Undertaker – Triple H:ta. (Kyseinen matsi oteltiin vieläpä tämän vuoden puolella, mikä vastaa [omalta osaltani, tietysti] samalla tuohon "En ainakaan tänä vuonna" -väitteeseesi.) Manian matsissa nähtiin paljon räväkämpää ja mahtipontisempaa brawlausta kuin tässä Night of Championsin rykäisyssä, jossa ainut oikeasti mieleenpainuva spotti oli se nimenomainen loikka selostajainpöydälle, jota kehuin jo alkuperäisessä viestissänikin. Mania-matsista jäivät mieleen pusku Colen lasikuution läpi, HHH:n lento selostajainpöydän päältä mustalle tatamille, terästuolin isku kalloon, hieno kierre-spinebuster pöydän päälle sekä Undertakerin uskomaton pää edellä -hyppy kehästä ulos. Siis monin verroin hienompaa ja suurempaa äksöniä kuin se, mitä Punk ja HHH meille tarjosivat (hikistä nyrkkitappelua, jossa välillä työnnettiin toinen kehäaitausta tai teräsportaita päin ja vähän lääpittiin toisia tuolilla selkään).
Jos joku ei pidä "virheetöntä bookkausta" yhtä tärkeänä kuin minä, en tiedä, miten sellainen henkilö voi saada kiksejä showpainista. Eivätkä juonikuviot ole minulle millään lailla "a ja o" – kehän sisällä ja sen ulkona tapahtuvat asiat ovat tismalleen samanarvoisia (vaaka ei kallistu kummallekaan puolelle). Kayfabe, jos jokin, sen sijaan on "a ja o".What kirjoitti:En ole enska, mutta vuosien ajan miehen viestejä lukeneena on käynyt selväksi että hänelle tarinankerronta ja bookkaukseen liittyvät asiat ovat paljon tärkeämpiä kuin useimmille. Jotkut arvostavat asennetta, jotkut varvaslukkoja. Enska arvostaa virheetöntä bookkausta. Minulle on jäänyt sellainen mielikuva, että enska pitää showpainia kuin draamasarjana, jossa juonikuviot ovat a ja o. Sitähän se tavallaan on, mutta itse annan kyllä anteeksi juonikuvioiden epäloogisuuksia helpommin, jos painijat kuitenkin tekevät parhaansa huononkin juonikuvion/huonosti bookatun matsin eteen. Kuten tuossa Punk-HHH:ssakin. En viitsinyt kiinnittää noihin epäloogisuuksiin liiaksi huomiota, koska ottelijat kuitenkin vetivät hyvin, ja matsi oli pääasiassa viihdyttävä. Tai sitten olen vain liian paatunut WCW/TNA-tyyliseen ylibookkaukseen.
Ylibookkaus on juttu, joka voi tehdä ottelusta erittäin hyvän tai huonon. Minulla ei ole mitään hyvää ylibookkausta vastaan. Night of Championsin farssissa ylibookkaus teki ottelusta kuitenkin äärimmäisen surkean. Logiikka jäi unholaan, ja oikeastaan jokainen kehäalueella ollut henkilö (ehkä Punkia lukuun ottamatta) saatiin näyttämään todella, todella typerältä.
Tässä vaiheessa Darien varmaankin tulisi huutelemaan, että perustele, joten perustellaan sitten.
- 1. The Miz ja R-Truth
The Miz ja R-Truth hyökkäävät kehään, koska he tahtovat suistaa Triple H:n vallasta, sillä he uskovat HHH:n olevan Salaliiton Sielu. Alkuun kaikki menee ihan loogisesti ja näyttää siltä, että Miz ja Truth onnistuisivat tavoitteessaan (mikä olisi tapahtuessaan vielä pelastanut tämän ottelun karmealta kohtaloltaan), mutta kas, Hopla selviytyykin selätysyrityksestä. Mitäs Miz ja Truth tekevät sitten? Ehei, he eivät suinkaan etsi käsiinsä esimerkiksi terästuoleja, joita käyttämällä he – kaksi aikuista miestä – kykenisivät murjomaan Triple H:n tajuttomaksi käden käänteessä. Sen sijaan nämä älyköt alkavat uhota tuomarille. Daa. Mitä käy? Kumpikin heistä päätyy loppumatsiksi kehän ulkopuolelle, eivätkä he kykene enää vaikuttamaan ottelun kulkuun.
2. John Laurinaitis
WWE antaa ymmärtää, että Laurinaitis on paha mies. Kaikki paljastuu viimeistään tässä matsissa, kun Laurinaitis tekstaa Kevin Nashin kehään. Mutta mitä helvettiä? Jos kyseessä on No Disqualifications -ottelu ja Laurinaitis on valmis ottamaan sen riskin, että jää kiinni likaisista töistään, miksei, oi miksei Laurinaitis pyydä Nashia paikalle jo aiemmin? Ja miksi Laurinaitiksen kaltaisen arvovaltaisen miehen pitää ylipäätään käyttää jotain fossiilista ja likipitäen liikuntakyvytöntä Kevin Nashia ainoana valttikorttinaan vallankaappausoperaatiossaan? Helpostihan Laurinaitiksen kaltainen mies olisi saanut vaikkapa koko WWE:n heel-midcardiston kehään HHH:ta hakkaamaan. Mutta mies onkin niin yksinkertaisen tyhmä, että luottaa raihnaiseen Nashiin ja hyvään tuuriin. Ei mitään järkeä.
3. Kevin Nash
Oikeastaan sama kuin yllä. Se, miksei Nash saapunut aikaisemmin kehään (esim. vaikkapa silloin, kun Miz ja Truth olivat hakkaamassa ottelijoita), on käsittämätön asia. Mut ku Laurinaitis ei ollu tekstannu sille ilmestymiskäskyä viä, vai? No herranlettas. Soppa se sen kuin sakenee. Kyllä, Nash ja Laurinaitis ovat idiootteja. Miksei Nash käyttänyt esimerkiksi terästuolia apunaan HHH:n ja Punkin murjomisessa? Joo, tiedän, pikkujuttuja ja niin edelleen, mutta pikkujutuista ne mestariteokset luodaan.
4. Triple H
Triple H on kaikista tyhmin. Mies johtaa koko hiton lafkaa ja tietää tasan tarkkaan kaiken WWE-maailman kierouksista. Vaan siltikään tämä nerokas COO ei tajunnut asettaa ottelulleen ennen PPV:tä vaikkapa sellaista lakipykälää, jonka mukaan jokainen siihen sekaantuva saisi fudut WWE:stä. Tai esimerkiksi mojovat sakot. "Kyä me varmaan voidaan otella iha rauhassa. Tuskin ketään kiinnostaa sekaantua tähän matsiin, ku tässä on panoksena pelkästään WWE:n tulevaisuus." HHH on myös hyvin mulkero hahmo, jos hän ei suostu ottelemaan Punkia vastaan revanssia; CM:äähän viilattiin tässä pahemman kerran linssiin. Todellinen sankari-COO olisi järjestänyt Hell in a Celliin Punk–HHH II:n (johon kukaan ei tietenkään voisi HIAC-stipulaation ansiosta sekaantua), mutta Hunter livistää häntä koipiensa välissä paikalta pois ja on kuin koko juttua ei olisi ollutkaan. "Mikä matsi? Mikä kusetus? Mä voitin – mä oon sua parempi. Häivy tai saat potkut."
Oli tässä (bookkaukseltaan) vuoden huonoimmassa ottelussa jotain hyvääkin. Tulen nimittäin saamaan elämäni loppuun saakka makoisat naurut R-Truthin salaisesta face turnista.
"I don't even understand what we just saw."